pátek 22. března 2013

Poctivá bramboračka mého dědečka

Jako malá jsem byla docela mlsná a moc jsem toho nejedla. Babička s dědečkem, ke kterým jsem pravidelně  jezdila na prázdniny a trávila tam každou volnou chvíli, byli však trpělivý a vždy pro svoji nejmilejší vnučku vyvářeli na přání. Jedním z mých oblíbených jídel byla tahle poctivá bramboračka. Donedávna jsem si myslela, že ji doma nikdy nezvládnu připravit. Měla prostě takové kouzlo a měla jsem strach pouštět se do její přípravy, abych něco nepokazila a tím si nezkazila vzpomínky na mé dětství...

Jenže sušené houby ve spížce mě donutily se pustit do její přípravy. A nelituji, že jsem to zkusila, jelikož je výborná. Samozřejmě, že než jsem se do její přípravy pustila, předcházel tomu hovor dědečkovi, aby polévka byla autentická a stejně dobrá :)

Ingredience:
(6 osob)

větší hrst sušených hub
3 střední brambory
1 mrkev
1 petržel
1 menší kedlubna
kousek celeru (asi 50 g)
30 g másla 
2-3 lžíce mouky
majoránka (měla jsem sušenou ze zahrádky, ta vůně a chuť je dost odlišná od té kupované, která je mdlá)
pepř
sůl

Houby namočte do hrnce s vodou (1,5 l) a nechte půl hodiny odstát. Poté je dejte vařit na 10-15 minut. Během té doby si oloupejte všechnu zeleninu a nakrájejte ji na menší kostičky. 

Zeleninu vložte do hrnce a vařte společně s houbami do změknutím. Trvá to zhruba dalších 15 minut. Pokud vám přijde polévka příliš hustá, dolijte vodu.

Na vedlejší plotýnce si na pánvičce rozpusťte máslo a poté ho zasypte moukou. Řádně vše rozmíchejte, aby jíška byla hladká. Provařte ji alespoň 15 minut, aby se vše spojilo. Poté ji odstavte z plotny a nechte ji vychladnout.

Až bude zelenina v polévce měkká přidejte zchladlou jíšku a opět 10 minut povařte. Dochuťte majoránkou (rozdrťte ji ještě mezi prsty, bude pak ještě více aromatická), pepřem a solí.