úterý 19. července 2011

Koprová omáčka s pošírovaným vejcem

Na záhonku zbývá poslední letošní úroda kopru. Ano, dá se využít k mnoha věcem a vytvořit z něj mnoho různých pokrmů, ale nejlepší je stejně koprovka. Měla jsem ji letos hodněkrát, ale vždy si ji dám s chutí znovu. Jak si tak uvědomuji, ještě nikdy jsem ji doma sama nedělala. A nevím proč, ale myslela  jsem si, že to bude brnkačka. Zas tak jednoduché to nebylo. Docela jsme spolu bojovaly. Kdo vyhrál? No přece já. Ještě nikdy jsem nevylizovala talíř, ale dnes se po jídle tak leskl, že bych ho ani nemusela mýt.
Koprová omáčka je rozporuplné jídlo. Jední ji milují, jiní ji zatracují. Ptám se proč. Jak někdo nemůže mít rád tak úžasně krémovou smetanovou omáčka rozplívající se na jazyku?
Každý ji má rád jinak. Někdo s masem, jiný s vejcem. Někdo s knedlíkem, jiný s brambory. Někdo přidává houby...co člověk to jiná koprovka :) Já mám ráda tu s vajíčkem a brambory.

Ingredience:
(2 osoby)

200ml smetany
svazek čerstvého kopru
2 lžíce mouky
oříšek másla
500ml kuřecího vývaru (pokud nemáme domácí, lze nahradit vodou)
ocet
cukr
pepř
sůl

Ve hrnci rozpustíme máslo a začneme přisypávat mouku. Utvoříme světlou jíšku. Pořádně promícháme, aby se nám netvořily hrudky.

Zalijeme vývarem a 15-20 minut povaříme. Ztlumíme plamen a opatrně za stálého míchání vléváme smetanu. Poté přilijeme 2 lžíce octa a opět povaříme. Musíme opatrně, aby se smetana nesrazila.

Na závěr přidáme najemno nasekaný kopr. Dochutíme buď octem či cukrem - záleží na tom jakou koprovku máte, zde vám, žádné rady dávat nebudu jelikož prostě každý je zvyklý na něco jiného :) Osolíme. Opepříme. Vaříme už jen krátce, kopr by poté ztratil svou chuť.

POŠÍROVANÉ VEJCE:
Vodu uvedeme do varu a přilijeme do ní lžíci octa a špetku soli. Ve vřící vodě (mírně bublinkatí, ale ne moc, jen tak jemně) vytvoříme lžící vodní vír.

Vajíčko si rozklepneme do skleničky a poté přelijeme do naběračky. Opatrně vkládáme do vodního víru. Vaříme 3-4minuty dle velikosti vejce.