středa 11. května 2011

Vajíčko nahniličku

Trvalo mi hodně dlouho než jsem vypilovala správný postup a čas. Může se vám zdát, že na uvaření vajíčka nic není, ale pokud chcete mít bílek ztuhlý a žloutek řídký až kašovitý musíme vědět jak na to. Miluju vajíčka na hniličku ráno k snídani a nikdy jsem si nedokázala zapamatovat, jak dlouho jsem je předtím dělala. Vždy moje příprava byla pokus-omyl. První vajíčko bylo na měkko, bílek se roztékal. Druhé bylo zase příliš udělané a při třetím se dostavil konečně úspěch. ALE TO NECHCI! Chci, aby se již při prvním rozklepnutí skořápky moje lžička mohla ponořit do žluťounkého tekutého žloutku. AAA...tohle miluju :)

Základem jsou čerstvé domácí vejce. Za ně jsem vděčná mým prarodičům, jež žijí na venkově. Neříkám, že kupovaná jsou špatná, ale domácí jsou domácí a chuťove rozhodně lepší. Mám v ně i větší důvěru, jelikož vím, odkud pochází.

Důležité je, aby vajíčka byla čerstvá. Čerstvost poznám podle toho, když jej ponoříme do vody a zůstane u dna. Čím starší vajíčko, tím je větší vzduchová bublina a poté vajíčko plave vzhůru.



vajíčka
máslo
sůl

Postup:
Vajíčko vyndáme 20 minut před vařením z lednici a očistíme. Necháme ohřát na pokojovou teplotu. Většinou si na to však nevzpomenu a proto jej vložím na chvíli pod teplou vodu, aby nezažilo šok při ponoření do vroucí vody.

V hrnci uvedeme vodu do varu a do ní vložíme vajíčko. Nejlepší je k tomu použít lžíci, abychom jej opatrně položili do vody. Jinak by se nám mohlo stát, že se vajíčko nakřápne. Necháme 4,5 - 5 minut vařit. Záleží na velikosti. Větší vajíčko vaříme déle. Po uvaření vyjmeme lžící a vložíme pod studenou vodu. Rozklepneme na širším konci, kde se nachází vzduchová bublina, vršek vajíčka oloupeme a vložíme do kalíšku. Před každým soustem si vajíčko lehce posolíme.

Ideální přílohou je čerstvý chléb či opečený toast s máslem.