středa 11. května 2011

Domácí kachní paštika - Le pâté de canard

Dlouhou dobu jsem si pohrávala s myšlenkou, že bych zkusila doma udělat vlastní paštiku. Jenže vždy, když měla přijít ona chvíle, odložila jsem to. Odradila mě představa dlouhé, pracné přípravy a nejistota ve výsledek. Čím déle jsem nad paštikou přemýšlela, tím více se mi ta výzva, pustit se do její přípravy, zdála lákavější. Prostudovala jsem pár receptů, z každého si vzala to nejlepší a část domyslela sama. Původně měla být paštika z kuřecích jater, ale jelikož ty už měla vyprodaná. Nejdříve jsem to chtěla opět vzdát. Jenže najednou jsem uviděla ve vedlejším chladícím boxu játra KACHNÍ. Byla sice dražší (stála za kg skoro stejně jako kuřecí prsa), ale když už jsem měla vymyšléné menu pro sobotní oběd, které se mělo nést ve francouzském duchu, vzala jsem je. Myslím, že jsem neudělala chybu a paštika byla ještě větší delikatesou. Dneškem dávám sbohem všem vakuovaným paštikám z obchodů. Již jedině domácí! A kdo by říkal, že tolik času na přípravu nemá, tak se mýlí. Příprava je za minimum času s maximálním výsledkem.
Jídlo vypadající a chutnající jako od šéfkuchaře zvládne i každý začátečník.

Ingredience:
500g kachních jater (lze nahradit kuřecími)
1 střední cibule či šalotka
2 stroužky česneku
3-4 lžíce smetany ke šlehání
máslo
tymián
provensálské koření
sůl
pepř - jak mletý tak i kuličky na ozdobu

Postup:
Cibulku či šalotku si najemno pokrájíme a česnek prolisujeme. Oboje vložíme do pánve na které jsme si rozpustili kousek másla. Chvíli restujeme, než nám cibulka zeskolovatí. Poté přidáme tymián a provensálské koření (je těžké uvádět množství, každý má rád něco jiného; bylinky je dobré lehce roumělnit v ruce, poté se uvolní více jejich chuti a vůně) a ještě několikrát zamícháme, dokud směs nezačne příjemně vonět. Důkladně omytá játra, zbavená blan nakrájíme na menší kousky a vložíme do pánve. Restujeme 5-10 minut dokud nejsou játra na povrchu hnědá a vevnitř lehce růžová. Při stisku prsty jsou měkká.
Poté je odstavíme z plamene a pomocí tyčového mixéru rozmixujeme. Přidáme máslo (na takovéto množství asi tak 50g) a několik lžic smetany. Dosolíme, dopepříme a pokud jsem dali málo bylinek, přidáme další. Vytvořenou směs nalijeme do misek, lepší jsou malé, aby každý měl svoji a nikdo se o paštiku nehádal. Jinak by to byl boj, protože na domácí paštiku žádná jiná nemá!




Na závěr zalijeme každou mističku rozpuštěným máslem (na dané množství jater jsem rozpustila kolem 50g másla) a posypeme kuličkami pepře, které jsme nasekali na menší kousky). Dáme zchladit do lednice.
Ideální podávat s opečenými toasty či čerstvým chlebem.